Monday 23 July 2012

Karya-karya Yang Diminati

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH...

Niesa baru je habis lepas membaca sebuah novel karya Ramlee Awang Mursyid.... RAM ni penulis kesayangn niesa... cerite dia yang melibatkn kisah-kisah islamik buatkan niesa terpaut dengan semue karya2 die... dan karya2 dia yang niesa prnah trlepas, niesa crik di setiap kdai buku.. and ad diantaranya yg niesa tidk jmpe.. before that, mint untuk mmbaca novel mncul since stndard 4 lg... smue nye ats pngaruh kakak2 ku... huhuhu... dan jadilh aku sorg pmbaca tegar.. diantara novel RAM yang niesa bru hbis bce kn dlm thun ni :
1. Sunan Musafir ni mengisahkan tntg seorg pahlawan melayu (dongeng), Laksmana Sunan yang sntiasa mghambakn dirinya kpd Allah Taala.. dia membnteras setiap kjahatn yg brsisa di muka bumi ini sejak Iblis mlncarkn 'peperangn' dengan ank cucu Adam... kisah ni penuh dgn keislaman, kepahlawanan, kebranian demi mmpertahnkn sebuah agama suci... kisah ini dibuat brdasarkn abad ke 15... kisah-kisah phlawan melaka turut trselit di dlmnya... sbnrnye kisah ini brlanjutn.. namun  novel diatas adalah pengakhirn bg kisah Laksmana Sunan... kisah Laksmana Sunan ini mmpunyai 6 episod.... episod prtama bg novel ini brtajuk Bagaikan puteri, (2) Cinta Sang ratu,  (3)Hijab sang pencinta,(4) Cinta Sufi, (5) Sutera Bidadari dan episod yg akhir skali adalah novel diatas, (6) Sunan musafir.... setelah tamat mmbca kisah yg pnuh aksi (bg niesa), niesa rse sgt brpuas hati dgn kisah dye....
2. Novel yang kedua ialah Fiksyen 302.... kisah ini penuh tragis.. ia melibtkn ilmu psikologi... ianya mengisahkan tntg pembunuhn yg tidak prnh trungkai dalang di sbaliknya.. niesa ske crite mcm ni.. mncabar mnda.. niesa mngaku crite ni kdg kala memeningkn kpala akibt trlalu byk brfikir siapa pmbunuh sbnrnye... pmbunuh(dalang) di dalam crite ini digelar sbgai Zonan... ianya mnjadi kn org lain sbagai hmba untuk melaksanakn pmbunuhnnya.. mereka yg tlh melaksanakn perintahnya akn mmbogelkn diri msing2 di tmpat kjadian trsebut dimana slps dia tlh mmbunuh mgsa mereka.. kelakuan pelik mereka itu mmbuatkn mereka ini dianggap mengalami masalah mental dan dimasukkn ke hospital bg mereka yg mngalami masalah jiwa.. dan mereka dipercayai amat tkut dgn seseorg yg brnama Zonan...  mereka dbnuh dgn kejam... mereka yg dibunuh sdh psti trlibt dgn Zonan (dalang)... Zonan= dialah pmbunuh dialah dalang dsebalik pmbunuhn itu.. dikalangn mereka (pmbunuh) yg dmsukkn ke hospital sakit jiwa, antaranya adalah dia!
p/s: itu sje niesa nk kongsikn..assalamualaikum.,.,



No comments:

Post a Comment