Friday 22 March 2013

I Love You, Hubby! 10 Full


Assalamualaikum... okey, done for chapter 10. Chapter ni tak banyak kisah Aish kerana writer lebih fokuskan kepada kisah silam Keisya and Jason. dalam bab ni,Writer dah huraikan terus apa yang terjadi dengan Jason and Keisya ni sebab ramai yg tanya tentang tu. So lepas ni, memang banyak kisah Aish and Keisya and also tentang rancangan Aish dan Fina tu.. Hehehe.. 

Sejadahnya dilipat usai solat subuh. Isterinya yang masih dalam 'cuti' masih enak tidur lagi. Dia sudah biasa sangat dengan jadual bangun pagi isterinya. Selalunya, jika jarum jam belum cecah pukul sebelas pagi, memang langsung tidak nampak bayang isterinya. Paling awal isterinya bangun pun dalam pukul sepuluh pagi. Aish menggeleng kecil mengenangkan sikap isterinya. Hatinya bertekad akan cuba merubah isterinya.

Bagasi baju yang diletak di sisi almari baju ditariknya lalu dibuka bagasi itu. Hari ini mereka akan pulang ke rumah ibunya. Tapi sementara itu, dia sudah bercadang hendak singgah dahulu di rumah bujangnya untuk mengemas sedikit apa yang patut kerana sudah seminggu lebih dia tidak menjenguk rumah itu.

Baju kemejanya dan baju t-shirtnya yang disimpan di dalam almari dikeluarkan. Satu persatu baju dilipat lalu dimasukkan ke dalam bagasi itu. Seketika kemudian, baru dia teringat baju isterinya masih belum dikemaskan lagi. Nak kemaskan ke tak? Or biarkan dia yang kemas sendiri? Hatinya tertanya-tanya. Dia bukan tidak faham dengan sikap isterinya itu. Pantang jika orang menyentuh pakaiannya lagi-lagi pakaian yang agak 'sensitif' itu.

" Sayang.. sayang," kejutkan Aish sambil menggoncang bahu isterinya. Sejak dua menjak ini isterinya semakin dingin dengan dirinya. Sudah puas dia belek apa kesalahan dia namun dia masih belum temui kesalahannya.

Keisya mengeluh kecil sambil menggeliat halus. Matanya yang masih kantuk dan terasa agak pedih akibat cahaya lampu yang menerobos masuk dihadang dengan tangan. Dia memandang sekilas Aish sebelum mengiringkan badannya membelakangi Aish.

" Sayang, bangunlah. Pukul sembilan ni kita nak bertolak dah pergi rumah abang. Baju pun sayang belum kemas lagi," ujar Aish sambil duduk di birai katil. Tangannya bermain-main dengan rambut isterinya dan wanita itu langsung tidak menepis.

" Pukul sembilan bertolak? Kenapa awal sangat? Tak boleh ke bertolak petang? I nak tidurlah, Aish," rengek Keisya lalu mengambil bantal disisinya dan ditekup ke muka. Ni yang dia tak suka ni, pagi-pagi terpaksa bangun.

" Bertolak awal lagi bagus sayang. Jimat masa. Bangun sayang. Baju sayang belum kemas lagi tu," ujar Aish sambil menggoncang perlahan bahu wanita itu. Namun tiada respons daripada isterinya. Aish tersenyum kecil. Susahnya nak bangunkan budak kecik ni, getus hatinya.

" Ke.... sayang nak abang yang kemaskan baju sayang? Abang tak kisah cuma.... pakaian yang 'sensitif' itu abang..."
" Eh tak apa-apa. Biar I yang kemas. Kalau you yang kemas, silap-silap berterabur bagasi I," potong Keisya laju. Cuak dia apabila memikirkan lelaki itu mahu mengemas bajunya. Selimut yang menutup tubuhnya yang hanya berpakaian baju tanpa lengan dan seluar paras lutut itu disingkap. Sempat dia membebel yang entah apa-apa. Geram dengan sikap suaminya yang agak mendesak baginya.

Aish terketawa kecil. Geli hati melihat sikap isterinya. Mudah sahaja nak gertak isterinya ini.
" Apa ketawa-ketawa? Suka lah tu I dah bangun," ujar Keisya geram. Tualanya dicapai lalu dengan langkah yang malas dia berjalan menuju ke bilik air.
" Mandi jangan lupa sabun ya sayang. Cepat sikit tau," ujar Aish bersama senyuman yang tidak lekang dari bibirnya.
" Hisy, I tahu lah. I bukannya budak kecil umur lima tahun yang baru nak belajar mandi," balas Keisya geram. Sempat dia melemparkan jelingan tajam kepada Aish.


Keisya menyikat lembut rambutnya yang panjang paras bahu di hadapan cermin. Sambil menyikat rambutnya, matanya asyik bersabung sahaja dengan Aish melalui pantulan cermin. Lelaki itu sedang duduk di katil dengan mata yang asyik memandangnya. Rasa serba tidak kena dirinya. Selalunya, masa yang diambil untuk menyikat rambut hanya lima minit sahaja tapi gara-gara renungan suaminya, semuanya bagaikan menjadi lambat.

" Ibu you singgah sekali ke dekat rumah you?" tanya Keisya untuk hilangkan rasa canggungnya. Rasa seram pula dengan renungan lelaki itu.
Aish agak tersentak apabila wanita itu mula berkata-kata. Kepalanya digaru perlahan sebelum menjawab pertanyaan isterinya.

" Of course ibu abang ikut sekali. Kenapa tanya?" tanya Aish lalu bangun dari duduknya. Dia berjalan mendekati meja solek dan sikat yang digunakan Keisya dicapainya. Rambutnya yang memang sentiasa kemas dan pendek itu disikat ala kadar sahaja. 

" Tak ada apa," balas Keisya. Dia tidak dapat membayangkan hari-harinya bersama Puan Katijah nanti. Dengan sikap ibu mertuanya yang jelas menunjukkan kurang selesanya dengan dia membuatkan dia berasa agak canggung untuk bermesra dengan perempuan tua itu. Agaknya dia nak menantu yang pakai jubah 24 jam kut tapi dapat pulak menantu macam aku ni, getus hatinya. Jam di dinding dipandangnya. Baru pukul lapan pagi. 

" Keisya..." panggil Aish lembut. Kini dia sedang berdiri di belakang isterinya. Dia dapat hidu dengan jelas bau harum rambut isterinya.
Keisya yang tidak sedar kehadiran lelaki itu dibelakangnya mengundur setapak ke belakang. Gerakannya menyebabkan dia terpijak kaki Aish dan tubuhnya terdorong ke belakang. Keisya kaget kerana dia sangka dia akan jatuh terlentang ke belakang namun tiada apa-apa yang berlaku. Dia dapat rasakan tubuhnya sedang bersandar di sesuatu yang keras dan tegap. Dan dia berasa amat selamat.....

Hembusan nafas yang menyapa telinganya membuatkan dia tersentak lalu membuka matanya yang dipejamkan secara tidak sengaja. Tiba-tiba ada sepasang tangan yang melingkar di pinggangnya dan dia tahu siapa orang itu. Tapi haruman tubuh yang menusuk hidungnya membuatkan dia teringat kepada seseorang. Sungguh sama haruman itu dan seperti orang itu adalah si dia.

" Jason..." seru Keisya lembut dalam nada tertahan-tahan. Pelukan itu tidak dileraikan tapi dibiarkan sahaja dalam keadaan yang direlakan ataupun tidak.

" Siapa Jason?" tanya Aish. 







Keisya menggigit bibirnya tatakala pertanyaan itu keluar dari dua ulas bibir sensual milik suaminya. Tangannya diramas-ramas antara satu sama lain. Tangan lelaki itu sudah pun terlerai dari pinggangnya tatkala dia menyebut nama Jason. mungkin suaminya berasa kurang senang ataupun jealous. Yalah kan, suami mana yang tak jealous bila si isteri sebut nama lelaki lain.

" Siapa Jason tu?" tanya Aish lagi dengan nada suara yang agak tegas. Hatinya berasa agak panas bila Keisya menyebut nama lelaki lain dihadapannya. Tangannya meramas rambutnya kasar tatkala angin cemburu semakin bertiup ke hatinya.

" Errr.. well, he is.. errrr.... He is my friend," jawab Keisya teragak-agak. Tanpa berlengah, kakinya dibawa laju menuju ke pintu untuk melarikan diri namun lelaki itu lebih bertindak pantas berbandingnya. Lengannya dicengkam Aish lalu kepalanya dibawa menghadap kearah suaminya. Tetapi tidak lama kemudian, dia menundukkan pandangannya tatkala mata Aish menikam tepat ke anak matanya.

" Really that he's just your friend? Girl, I knew there was many things that you're hiding from me," ujar Aish dengan perasaan ingin tahu di hati. Tidak ada istilah salah jika dia hendak mengetahui semua perkara yang isterinya rahsiakan daripada dia. Dia perlu tahu semua itu. Dia ingin tahu semua perkara termasuk apa yang terjadi di food court pada ketika itu. Dia tahu pasti ada sesuatu yang berlaku di sana namun dirahsiakan oleh isterinya.

Keisya mengangkat wajahnya. Rasa menyesal pula kerana telah menyebut nama bekas kekasihnya. Tidak memasal dia kena soal macam-macam dengan suaminya.
" Kenapa you nak tahu sangat siapa dia tu? kalau I kata kawan, maksudnya dia cuma kawan sahaja lah. And  one more thing, rahsia? I sembunyikan banyak rahsia daripada you? Kalau ya pun I ada hak sembunyikan hal yang berkaitan dengan hal peribadi I," ujar Keisya lalu menarik lengannya kasar. tetapi sekali lagi, Aish menarik lengannya itu. kali ini pegangan lelaki itu cukup kemas.

" I'am your husband and I need to know it. Tak ada istilah peribadi dalam sesuatu perkahwinan, Keisya," ujar Aish tegas. Dia hendak tahu semua perkara itu kerana dia dapat rasakan ada sesuatu perkara yang menghalang wanita itu mencintainya. Mungkin hati wanita itu pernah terisi sebelum ini sebelum kehadirannya..

" Give me a reason why you want to know about it so much," balas Keisya pula sambil matanya membalas renungan lelaki itu yang sudah bertukar redup. Begitu redup sekali renungan lelaki itu dan menzahirkan terus perasaan lelaki itu terhadapnya.

Aish mengetap bibirnya tatkala wanita itu memintanya memberikan sebab. Dia memejam matanya seketika dan membuka kembali matanya semula.
" Because I love you," jawab Aish dengan tegas.

Keisya terkedu mendengar kata-kata Aish. Walaupun sudah beratus-ratus kali ayat itu keluar dari bibir suaminya, namun kali ini dia rasa tersentuh pula mendengar. Entah kenapa perasaan itu yang muncul. Seketika kemudian dia teringat perbualannya dengan Fina.

" Aku jeles? Aku tak kisah lah. Kalau ada beribu baris perempuan yang nakkan dia, kau kena tahu satu perkara Fina, aku tak termasuk dalam golongan perempuan-perempuan tu semua," balas Keisya dengan senyuman sinis di bibir.

" Okeylah Keisya. Kau menang. Tapi kau jangan yakin sangat dengan apa yang kau cakap. takut kau termakan kata-kata sendiri," pesan Fina.


Keisya menekupkan telinganya seolah-olah ingin menghalau kata-kata Fina. No, selama aku hidup, aku cuma cintakan seorang lelaki sahaja, getus hatinya. Perbuatan Keisya itu menjadi perhatian Aish dan telah disalah anggap oleh lelaki itu. Hati lelaki itu terguris dengan sendiri.


" I'am sorry if you hate to hear it.." ujar Aish lemah. Keisya tersentak dan memandang suaminya dengan dahi yang berkerut. Bibirnya bergetar ingin mengatakan sesuatu tetapi tidak terluah.

Aish melangkah menuju ke pintu lalu meninggalkan isterinya seorang diri di dalam bilik. Keisya hanya memandang sahaja langkah suaminya itu tanpa menghalang. Kemudian dia pantas mengalihkan wajahnya kearah lain apabila suaminya turut memandang kepadaya. Sedang dia termenung memandang cermin di meja solek, iPhone nya berbunyi nyaring.

Gadjet itu dicapainya lalu matanya memandang skrin yang memaparkan nama seseorang. Dia mengeluh 
tatkala nama itu terbias di pandangannya. Sudah lama pemanggil itu tidak menelefonnya, tapi kali ini muncul pula nama itu di skrin lebarnya.
" Hmmm." Sahut Keisya kurang berminat dengan panggilan yang diterimanya.
" Wow! Akhirnya you jawab juga panggilan I. tak sia-sia I try call you hari ni."
" Excuse me, Encik kamil, just tell me what you want to say. I tak banyak masa sekarang ni," ujar Keisya sambil duduk di birai katil. Dia tidak tahu apa yang hendak dikatakan Kamil kepadanya. Tapi yang pasti, hal yang hendak diberitahu sudah tentu perkara yang memang sia-sia.

" Hahaha. You look so sexy with voice tone. Anyway, how about one glass of wine at club this night?" ajak Kamil. Keisya mengeluh halus. Dah agak dah, memang perkara yang sia-sia tapi perkara itu juga lah yang sering dilakukannya.
" Sorry Kamil, I..."
" Did you want to give me an excuse?" potong Kamil dengan nada suara yang mula bertukar dingin. Dia ingin menemui wanita itu. Hati lelakinya rindu untuk menatap wajah yang dicintainya itu. 
" No, Kamil but I really can't go. Hubby I nak bawa I balik rumah keluarga dia untuk persandingan pihak dia," balas Keisya. baginya tidak ada beza jika dia tidak ada hal yang penting hari ni kerana sudah tentu langkahnya agak terbatas untuk ke kelab malam kerana sudah pasti Aish tidak akan mengizinkannya.

Kamil mendengus kasar di talian. Tidak puas hati menyelubungi dirinya.
" Just now, you gave me an excuse, Keisya," ujar Kamil dengan nada yang agak sayu pada pendengaran keisya. 
" But it's a reasonable excuse, Kamil. lagi pun, ada hal penting ke yang you nak bagi tahu I?" tanya Keisya.
Kamil mengeluh di talian. " Tak ada apa but... I miss you so much girl. Too much."

Keisya mengeluh halus mendengar pengakuan rindu lelaki itu. Dia sedia maklum lelaki itu mencintainya tapi ada terselit perasaan was-was dengan cinta lelaki itu terhadapnya kerana lelaki itu tidak betah dengan seorang perempuan sahaja selama ini.
" Dah lah Kamil. lupakan je lah perasaan rindu you tu dekat I. I'am already married," balas Keisya.
" Yeah, the fact that I have through it. But..."
" Listen Kamil. I tak halang you untuk terus cintakan I dan rindukan I. But I think you just waste your time. Find another girl for you, Kamil," balas Keisya lantas mematikan handphone nya. Tak sanggup lagi untuk mendengar ayat manis yang keluar dari bibir Kamil. Tubuhnya direbahkan ke katil lalu memejamkan mata serapat-rapatnya.


JASON Harris memberhentikan kereta yang dipandunya di tepi jalan. Sekeliling kawasan itu terbentang luas dengan tanaman padi yang menghijau. Sekarang ini dia berada di sebuah kampung yang terletak di Kedah. Sudah lama dia tidak melihat pemandangan indah ini. Jika dahulu, apabila ada sahaja masalah yang melanda dirinya, dia sanggup meredah beratus kilometer untuk sampai ke Kedah. Dan yang pasti di sisinya pasti ada yang menemani... Tapi kali ini dia keseorangan.. Keseorangan menanggung beban yang memberat di kepala.

Dia duduk bertinggung menghadap padi yang menghijau itu. Sebuah keluhan dilepaskan. iPhone di tangannya sudah dimatikan kerana dia tidak mahu diganggu dengan sebarang panggilan. Dengan ibu dan ayahnya, langsung tidak dimaklumkan ke mana dia membawa diri begitu juga adiknya. Dia ingin bersendirian. Dia ingin cuba menenangkan fikiran dengan menikmati keindahan alam ini namun kisah yang merosakkan hubungannya dengan perempuan yang tercinta tetap juga mengasak-asak mindanya. Kepalanya diletakkan ke lutut dengan keluhan kasar yang keluar dari mulutnya.
" Why all of this must be happened to us, Keisya? Why?" rintihnya seorang diri. Kisah dua tahun yang lepas kembali bermain di fikirannya.


Jason Harris memasuki sebuah kedai bunga yang masih buka lagi. Hari ini, dia ingin berjumpa dengan buah hatinya. Jadi, dia bercadang untuk membeli sejambak bunga buat kekasih hatinya. Jason berjalan mendekati kaunter yang dijaga oleh seorang perempuan berambut keperangan di situ.
Gadis itu melemparkan senyuman manis kepadanya sebelum menyapanya. " Hai," sapa gadis itu dengan senyuman tidak lekang di bibir. Handsome nya, tak ada rupa macam Melayu lah, getus hati gadis di hadapannya itu.

" Hi, I want a bouquet of red rose, please," pinta Jason yang turut tersenyum. Gadis itu berlalu dari kaunter itu dan menuju ke tempat yang diletakkan pelbagai jenis bunga hidup di situ. Jason hanya memerhati sahaja sambil berpeluk tubuh.



Jason Harris hanya diam sahaja sambil memerhati gelagat gadis itu yang sedang membalut bunga mawar merah itu. Tatkala gadis itu memandangnya dan melemparkan senyuman, dia turut tersenyum. Dia sudah biasa diberi perhatian sebegitu oleh ramai wanita di luar sana.

" How much is it?" tanya Jason sambil mengeluar dompetnya dari kocek seluar. 
" Just one hundred fifty," balas gadis itu dengan senyuman tidak lekang di bibir. Bercahaya matanya melihat wajah yang sungguh tampan di hadapannya ini.

Jason mengeluar tiga helai lima puluh ringgit lalu diserahkan kepada gadis dihadapannya itu. Kemudian dia berlalu pergi dari kedai itu dengan bunga mawar yang berada di dalam pegangannya.


Jason memberhentikan keretanya di hadapan rumah banglo mewah yang tersergam indah di kawasan perumahan itu. Dia menjengukkan sedikit kepalanya ke sekeliling kawasan rumah itu.

Handphone nya dikeluarkan lalu tangannya laju mendail nombor seseorang. Namun panggilannya tidak diangkat. Sekali lagi dia cuba mendail namun tetap hampa yang ditemui. 
Pintu keretanya dibuka lalu dia melangkah mendekati pintu pagar utama yang berdekatan dengan pondok pengawal.

" Encik cari siapa?" tanya pengawal itu lembut yang sedang berdiri di hadapan pintu pagar. Pintu pagar tidak dibukanya, risau jika Jason ini mengancam keamanan di kawasan rumah itu. Jason Harris dipandangnya atas bawah dan dia yakin pemuda di hadapannya ini bukan orang sembarangan.
" Saya Jason Harris. Kawan kepada Keisya. Saya datang nak jumpa dengan dia," jawab Jason sambil menjengahkan sedikit kepalanya di celah pagar itu, mencari kelibat seseorang.

" Cik Keisya tak ada, encik. Selepas maghrib tadi dia dah keluar dengan kawan dia," balas pengawal yang berumur lingkungan 40-an itu. Dahi jason berkerut mendengar penjelasan pengawal itu. 
" Boleh saya tahu sama ada kawan dia tu lelaki atau perempuan?" tanya Jason sambil tersenyum kelat. Hatinya sedikit hampa apabila Keisya keluar dengan seseorang pada hari ini sedangkan dia sudah bagi tahu gadis itu awal-awal yang dia ingin berjumpa dengan gadis itu.

" Erm, kawan cik keisya tu perempuan orangnya, encik."
 Jason memalingkan wajahnya kearah lain dan cuba mengingati kawan perempuan Keisya yang lain. Tapi hatinya mengatakan rakan perempuan Keisya yang dimaksudkan oleh pengawal ini pasti Fina.
" Oh, terima kasih, encik. Saya minta diri dulu," ujar Aish dan berlalu meninggalkan rumah itu. keretanya didekati lalu tubuhnya diboloskan ke dalam kereta. Handphone nya dikeluarkan sekali lagi dari koceknya lalu nombor telefon Fina didailnya.

" Helo," sahut Fina di talian. Jason Harris menjauhkan sedikit handphone nya dari telinganya kerana terdengar bunyi yang amat membingitkan telinganya. Dia dapat rasakan gadis ini sedang berada di kelab malam berdasarkan bunyi yang didengarnya itu.

" Hello, Fina. You dekat mana sekarang ni?" tanya Jason Harris sambil handphonenya itu dijauhkan sedikit dari telinganya.
" What? I tak dengarlah Jason. Boleh cakap kuat sikit tak?" tanya Fina dengan suara yang meleret. Jason Harris mengeluh halus. Dari suara gadis itu dia yakin gadis itu dibawah pengaruh arak.
" I tanya, you dekat mana sekarang ni?" tanya Jason sekali lagi dengan suaranya dikuatkan sedikit. 
" Oh, itu yang you tanya. I dekat rumah lah takkan dekat tempat lain. Jason, kenapa you tak datang rumah I?" tanya Fina dengan suara yang kuat. 
" Datang rumah you? What for?" tanya Jason dengan dahi yang berkerut.
" What for you tanya? Keisya tak bagitahu you ke I ada buat party? Come Jason, join us. Sementara parents I tak ada dekat rumah, let's we enjoy!" ujar Fina dengan tawanya yang meleret.

Jason senyap seketika. Fina buat party? Kenapa Keisya tak bagitahu aku? Hatinya tertanya-tanya. 
" Fina, Keisya ada dengan...." Kata-katanya termati tatkala panggilan sudah dimatikan. Dia memandang ke hadapan dengan hati yang tertanya-tanya. Dia tidak berpuas hati dengan Keisya yang tidak memaklumkan hal itu kepadanya. Adakah hubungan mereka selama ini telah menyekat kebebasan gadis itu dan oleh sebab itu gadis itu tidak memberitahunya hal ini?

Enjin kereta dihidupkan. Keretanya dipandu menuju ke rumah Fina. Dia yakin kekasihnya itu ada di rumah gadis itu. Dia bukan tidak tahu betapa sosialnya kekasih hatinya itu dan dia kurang gemar dengan pergaulan gadis itu.

Keretanya diparkirkan di belakang sebuah kereta BMW. Memang ramai sungguh yang hadir ke majlis Fina itu kerana berderet kereta diparkir di hadapan rumah banglo mewah milik keluarga gadis itu. Dia melangkah keluar dari keretanya lalu berjalan mendekati rumah banglo mewah itu yang sungguh meriah dengan kerlipan lampu pelbagai warna. Seluruh rumah itu sesak dipenuhi orang ramai. Ada yang sedang menari, dan ada yang sedang bergelak ketawa sambil memegang botol atau gelas yang berisi arak.
" Jason!" panggil seseorang setelah dia tiba di perkarangan rumah gadis itu. Dia berhenti melangkah dan berdiri di tepi kolam renang itu. Matanya memandang Fina yang sedang tersenyum kepadanya dengan langkah yang agak kurang stabil.

" Datang pun you akhirnya," ujar Fina dan berdiri di sisi lelaki itu. Kerana kedudukannya yang kurang stabil, dia hampir tergelincir ke dalam kolam namun sempat tubuhnya dipaut oleh Jason. Fina yang separa sedar itu tergelak kecil kerana berasa geli hati sendiri dengan kecuaiannya. 

" Thanks for saving me. Want a glass of wine?"tanya Fina sambil menunjukkan segelas wine ditangannya. Jason menolak lembut pelawaan Fina. Dia sudah lama tidak menyentuh minuman memabukkan itu sejak dia mengenali Keisya dan agama kekasih hatinya itu. Walaupun dia jelas dengan kejahilan Keisya yang tidak seperti orang lain yang taat dengan tuntutan agama masing-masing, tapi dia tetap cintakan gadis itu.

" You cari siapa?" tanya Fina apabila Jason asyik memandang sekeliling rumahnya.

" Errrr... I cari Keisya. Where is she?" tanya Jason. Matanya menjelajah setiap pelosok rumah itu. Setiap kali dia memandang ke satu arah, pasti ada sahaja mata gadis-gadis di situ yang memandangnya.

" Oh Keisya. I don't know where is she. Maybe dia tengah menari dekat dalam. Jom lah masuk rumah I. Just make like your own home," ujar Fina sambil menarik tangan lelaki itu agak ikut bersama  masuk ke dalam rumah. Jason tidak menolak dan akur sahaja kerana dia ingin bertemu dengan buah hatinya itu.


Tiba sahaja di dalam rumah Fina, gadis itu telah pun berlalu pergi dari sisinya dan menari dengan seorang lelaki tidak jauh dari tempatnya berdiri. Dia tidak ambil peduli tentang itu dan matanya terus mencari kelibat Keisya. Meja panjang yang menempatkan minuman didekatinya. Segelas jus oren dicapainya lalu diteguk sedikit. Lagu-lagu yang dimainkan di dalam rumah itu membuatkan badannya mengikut rentak lagu itu. Tidak lama kemudian, matanya terpandang seorang perempuan dan seorang lelaki yang sedang menari membelakanginya dengan aksi yang sungguh ghairah. Entah kenapa, matanya melekat sahaja pada pasangan itu sehinggalah perempuan itu mengalihkan posisi tubuh menghadapnya.

Pranggggg!

Gelas kaca yang dipegangnya terlepas dari tangan lalu pecah berderai di atas lantai. Bunyi gelas kaca yang pecah itu hanya menarik beberapa pasang mata sahaja dan mereka yang lain masih hanyut dengan hiburan termasuklah pasangan tadi. Gelas yang pecah tidak dihiraukan kerana matanya lebih tertumpu kepada pasangan itu yang sedang asyik bercumbuan. Hatinya panas, pedih, kecewa dan bermacam lagi rasa yang menghentam ruang hatinya. Dengan renungan tajam, dia melangkah laju menuju ke arah pasangan itu. 

" Keisya!" panggilnya kasar setelah tiba di sisi pasangan itu. Keisya yang separa sedar itu pantas menghentikan aksi memalukannya itu dan memalingkan wajahnya ke sisi. Dengan keadaan yang separa sedar, wajah Jason kelihatan kabur pada pandangan matanya namun masih dia kenal.

" Eh, honey! Macam mana you boleh ada dekat sini? Who's invite you?" tanya Keisya dengan nada yang meleret-leret. Apabila lelaki yang menari dengannya itu mahu meneruskan ciuman mereka, Keisya tergelak manja sambil menampar lembut pipi lelaki itu. 

Dushhh! Satu penumbuk hinggap tepat ke pipi lelaki itu lalu membuatkan dia tersungkur. Keisya terkejut dan terpinga-pinga melihat keadaan itu. Keadaan yang pada mulanya terkawal mula menjadi kecoh. Jason mendekati lelaki yang ditumbuknya itu. Kolar baju lelaki itu direnggut kasar lalu ditarik ke hadapan agar lelaki itu bangun menghadapnya. Satu tumbukan lagi hinggap di pipi lelaki itu. Orang ramai yang hadir hanya menjadi penonton sahaja. Manakala Keisya pantas berlalu dari situ untuk mencari Fina.

" Bangsat kau! Kau tahu tak dia tu siapa? Dia tu kekasih aku, hak aku! Aku belum pernah sentuh dia sampai macam tu sekali tapi kau dah langgar apa yang sepatutnya jadi milik aku! Sial!" Jason melepaskan tumbukan yang bertubi-tubi ke perut lelaki itu. Apabila melihat keadaan lelaki itu semakin parah, beberapa orang lelaki cuba meleraikan pergaduhan itu.

" Jason! Enough!" jerit Fina tatkala melihat Jason masih cuba hendak memukul lelaki itu walaupun sudah ditahan oleh beberapa orang lelaki yang hadir. Keisya di sisi hanya diam membatu kerana tidak sangka perkara ini akan terjadi. Dia pelik bagaimana kekasihnya itu boleh berada di sini sedangkan dia langsung tidak memaklumkan majlis ini kepada Jason. Jika dia maklumkan, pasti dia tidak dapat bersosial dengan lebih bebas bersama lelaki lain walaupun hatinya memang ikhlas bersama dengan Jason.

" Apa dah jadi ni Jason? Kenapa you pukul kawan I?!" tanya Fina dengan kasar sambil menolak kasar dada bidang Jason. 

Jason tidak menjawab pertanyaan Fina. Fikirannya kini lebih tertumpu kepada apa yang dia lihat dan matanya pula lebih tertumpu kepada Keisya. Gadis itu menunduk tatkala bertembung pandang dengannya. Sungguh, hatinya benar-benar remuk. 
" Kenapa you tak bagitahu I you ada majlis? Kenapa you pergi ke majlis ni sedangkan I dah banyak kali ingatkan you I nak jumpa dengan you? Siapa I dan apa lebihnya majlis ini berbanding I?" tanya Jason kepada Keisya dengan nada yang dingin. Orang ramai mula berkumpul di sekeliling mereka untuk mengetahui apa yang terjadi.

Keisya diam. Dia tidak tahu untuk jawab apa. Dia memang tahu mereka ada temujanji tetapi majlis ini lebih menarik minatnya kerana sudah lama dia tidak bersosial. 
" Jawab!" Tengkingan Jason menyentak jantung Keisya. Dia memandang Jason lalu melepaskan keluhan.
" I memang nak datang ke sini sebab I dah lama tak datang ke majlis macam ni. I bukan tak nak inform kan kepada you, tapi kalau I bagitahu nanti, I tak akan ada di sini," balas Keisya. Jawapan gadis itu mengundang kelukaan yang lebih dalam di hati Jason. Dia dapat merasakan gadis itu ingin meminggirkannya. 

" I tak kisah kalau you nak datang sini, but I tak sangka you curang belakang I! You biarkan lelaki lain sentuh you di depan mata I! Apa semua tu Keisya? Apa semua tu?!"

Keisya menarik nafas panjang mendengar pertanyaan lelaki itu. Rasa dirinya ini dikongkong dengan lelaki yang masih belum mempunyai apa-apa ikatan dengannya. Ciuman dan sentuhan sudah sebati dalam dirinya dengan mana-mana lelaki.

" Semua yang I buat bersama lelaki tadi I dah pernah buat dengan ramai lelaki.." Jason tersentak mendengar balasan dari gadis itu. Dadanya berombak kencang mendengar jawapan itu.
" And itu cara I ketika bersosial, ketika bersama kawan-kawan lelaki I dan tak lebih dari seorang kawan. Kenapa you perlu marah Jason? Even I buat perkara tu semua, hati I tetap milik you, and I tetap cintakan you tapi please, I rasa you dah macam kongkong hidup I and I..."

" Enough, Keisya Farina. Enough.... I kongkong hidup you, bukan? Fine, after what's already happened, you tak akan rasa terkongkong lagi," ujar Jason dengan mata yang mula berkaca. Berat baginya untuk meneruskan ayat yang seterusnya.

" Start from now, I'am not your darling, anymore. Thanks for what you have done to me. Goodbye," ujar Jason sebak lalu melangkah pergi dari situ. Langsung tidak dipedulikan Keisya yang terpana mendengar kata putus darinya. Biarlah, jika ini yang diinginkan oleh perempuan yang dicintainya itu, dia sanggup melepaskan gadis itu pergi. Even you're tearing my heart into a small piece, I'll still love you, forever.. Keisya Farina..


Allahuakbar, Allahuakbar..
Allahuakbar Allahuakbar..

Jason Harris tersentak dari lamunan apabila terdengar azan berkumandang. Langit yang senja menjadi santapan matanya. Dia tahu itu merupakan seruan azan maghrib bagi penduduk kampung di situ. Pelupuk mata yang sedang digenangi dengan air mata kerana teringat kisah yang lepas pantas dikesat. Jika dua tahun yang lepas, dia sentiasa berfikir, apabila dia hendak mengahwini Keisya, sudah tentu dia perlu memeluk Islam dan menjalani kehidupan sebagai Islam. Tetapi apa yang di harapkan dua tahun yang lepas musnah namun niat untuk memeluk Islam sentiasa menjentik tangkai hatinya tapi.. entah kenapa hatinya bagaikan sudah kurang berminat untuk kearah itu. Apabila sesuatu niat yang suci didorongi dengan hanya satu tujuan sahaja, pasti semuanya hanya sia-sia sahaja.

p/s: Okey... cuti untuk seminggu ni memang writer fokuskan sedikit dekat blog ni but still study too.. Huhuhu













4 comments:

  1. Yang baju purple tu handsomess... HAHA :)

    ReplyDelete
  2. sya bru bca crita ni kt blog akak, BEST..
    keisha, kau cntik tpi syg, kau sosial sngt..uwaaaa :'( but crita nie mmg TERBAEK!! gud job writer
    -leeya-

    ReplyDelete